مجله پیانو
خبرچینی کودکان

9 روش برخورد با خبرچینی کودکان

خبرچینی کودکان یکی از بزرگ ترین دغدغه ها برای برخی از والدین است که دلیل آن صحیح نبودن تربیت فرزند می باشد که باعث می شود برخی کودکان مانند ضبط صوت عمل کنند و آنچه را که می بینند و می شنوند را در خانواده و یا میان افراد آشنا و غریبه بیان کنند. بنابراین این والدین هستند که باید به کودک یاد دهند و به او بفهمانند که این بزرگترین کار اشتباه است و نباید اسرار خانواده را هر جایی بیان کند.

خبرچینی کودکان

چرا کودکان خبرچینی می کنند؟

دلایل بسیاری وجود دارد که والدین را با خبرچینی کودکان رو به رو می کند و اکثر کودکان نمی دانند این کار اشتباه می باشد و نباید آن را انجام دهند. برخی کودکان در سن 5 تا 6 سالگی نمی دانند که بازگو کردن برخی از مسائل اشتباه می باشد و تنها از این راه می خواهند با دیگرا ارتباط برقرار کنند. مثلا آن ها برای ارتباط گیری به دوستان خود می گویند: دیشب من با پدرم به پارک رفتم، ما دیشب شام پیتزا داشته ایم و یا پدر و مادر من با هم دعوا می کنند. این ها برخی از جمله هایی است که کودکان به زبان می آوردند بدون اینکه قصد خاصی داشته باشند.

خبرچینی کودکان

خبرچینی کودکان از راه های مختلف و اشتباه والدین صورت می گیرد. در برخی مواقع والدین رفتارهای اشتباهی از خود نشان می دهند که منجر به لجبازی کودکان و اتفاق کارهای غلط و اشتباه از سوی کودک می شود مثلا برخی والدین در مقابل ناخن جویدن کودکان آن ها را تنبیه می کنند و یا در مقابل دعوای کودکان واکنش تندی نشان می دهند که همین موضوعات باعث می شود محبت و عاطفه در ذهن کودک از بین برود و برای برقراری ارتباط با دیگران از اتفاقاتی که نباید بگویید.

 

یکی از مسائلی که خبرچینی کودکان را تشدید می کند خانواده است آن ها والدین خود را الگو می بینند و از آن ها رفتارهای زیادی را آموزش می بینند که یکی از آن ها همین خبرچینی و غیبت کردن در مورد دیگران می باشد و یا زمانی که کودک خبر را از جایی برای شما می آورد مورد تشویق قرار می گیرد بنابراین تصور می کند کار بزرگ و درستی انجام داده است که مورد حمایت و تشویق شما قرار گرفته است.

خبرچینی کودکان

راه هایی برای جلوگیری از خبرچینی کودکان

1- کودکان بالای 7 سال قدرت درک گفت و گو را دارند بنابراین اگر فرزند شما در این سن می باشد می توانید با یک گفت و گو دوستانه این مشکل را برطرف کنید و به او بیاموزید که این خبرچینی کودکان کار اشتباهی است و باعث بروز مشکلات زیادی می شود.

2- زمانی که از کودک خود خبرچینی میبینید نباید او را تشویق کنید و یا به او بخندید بلکه باید با رفتاری عادی به او نشان دهید که علاقه ای ندارید این نوع گفت و گو را ادامه دهید و حتی نشان دادن خشنونت در مقابل این رفتار باعث تشدید آن نیز می شود.

3- اگر از خبرچینی کودکان خود ناراضی هستید و این موضوع شما را اذیت می کند باید از دیگران به دور از دید و شنیدن فرزندتان بخواهید که در مقابل او مسائل مهم را بیان نکنند و یا در مقابل این رفتار غلط کودک بی اعتنا باشند و با او همکلام نشوند البته به گونه ای که به کودک بی احترامی نشود.

خبرچینی کودکان

4- بسیاری از کودکان از اینکه با آن ها دستوری صحبت کنید علاقه ای ندارند و در مقابل صحبت های شما جبهه می گیرند و شما با نافرمانی کودک روبه رو می شوید بنابراین بهتر است صحبت خود را در قالب یک داشتان به او بفهمانید اینگونه راهی مناسب را پیدا کرده اید.

5- برای بالا بردن اعتماد به نفس کودک خود تلاش کنید، نظر کودکان را در رابطه با هر چیزی که می توانند در آن ها شریک باشند بپرسید چرا که برخی از خبرچینی کودکان به دلیل نادیده گرفته شدن آن ها می باشد و اینگونه می خواهند با دیگران ارتباط برقرار کنند. بنابراین توجه و محبت کافی می تواند باعث شود تا کودک دیگر نیازی به جلب توجه نداشته باشد.

6- اکثر کودکان رازهایی دارند که شاید برای شما بی اهمیت باشد اما برای آن ها بسیار مهم است بنابراین باید راز دار باشید این نوع رفتاری شما باعث می شود تا کودک به شما اعتماد داشته باشد و در آینده نیز باعث ارتباط بهتر و قوی تر بین شما و کودکتان می شود.

خبرچینی کودکان

7- همه ی کودکان شنونده های خوبی هستند بنابراین مراقب باشید که چه چیزی را کجا بیان می کنید. شاید فرزند شما مشغول بازی باشد اما کاملا توجه می کند که شما با همسر و یا فرد خانواده چه می گویید. در نتیجه تلاش کنید تا الگوی خوبی باشید.

8- اگر کودک شما در جمع خبرچینی می کند او را در محیطی به دور از جمع برده و به آرامی اشتباه او را برایش توضیح دهید مثلا به او بگویید که اشتباه است که در مورد مسائل خصوصی خانوادمون جایی صحبت کنی.

9- معایب خبرچینی کودکان را به او توضیح دهید و از او در کمال آرامش بخواهید که به این رفتار اشتباه خود پایان دهد.

خبرچینی کودکان

 

نحوه برخورد با خبرچینی کودکان

برخی کودکان قصد خبرچینی ندارند و نمی خواهند این کار اشتباه را انجام دهند بلکه برای اطلاع شما خبری را نزد شما مطرح می کنند بنابراین نباید با آن ها برخورد اشتباهی داشته باشید.

  • مثلا کودک شما برای مراقبت از خواهر خود به شما می گوید که سارا دست به چاقو زد و من او را از دستش گرفتم در این مواقع شما باید کودک را تشویق کنید که از خواهر خودش مراقبت کرده.
  • زمانی که با خبرچینی کودکان رو به رو هستید از تشویق آن ها خودداری کنید.
  • نباید با کودک خبرچین با خشونت رفتار کرد چرا که باعث ایجاد لجبازی در وجود او می شوید.
  • به جای دعوا و تنبیه خبرچینی کودکان، آن ها را با غلط بودن این رفتار آشنا کنید.

خبرچینی کودکان

  • برجسب کودک فضول و یا خبرچین را به کودک خود نچسبانید.
  • برای کودک خود وقت بگذارید و با ایجاد بازی های خلاقانه و رفتار مناسب به او محبت کنید تا برای جلب توجه و دریافت محبت دیگران از خبرچینی و دورغ گویی استفاده نکنند.

خبرچینی کودکان

خبرچینی کودکان

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *