مجله پیانو
ناخن جویدن کودکان

ناخن جویدن کودکان و 5 راه موثر برای ترک آن

ناخن جویدن کودکان بسیار شایع است که اکثر خانواده ها نگران این موضوع می باشند و این عادت می تواند دلایل متعددی داشته باشد مانند: اضطراب، کلافگی و ناراحتی، تقلید، کنجکاوی در کودک و … که باید به موقع برای اصلاح آن اقدام کنید در غیر اینصورت ناخن جویدن کودکان تبدیل به یک عادت رفتاری در بزرگسالی می شود. کودکان به هنگام رشد با فشارهای رفتاری و تنش های زیادی روبه رو می شوند که بسیاری از ان ها برای والدین قابل شناخت و دیدن نمی باشند.

اگر کودک شما در زمان دلهره و یا شرایط خاص ناخن میجود جای نگرانی نیست و با رشد او این عادت نیز کم کم فراموش می شود اما برخی کودکان هستند که بیش از حد معمول و در هر شرایطی به این کار مشغول می شوند که برای رفع آن ها باید فکری اساسی کرد. برای ترک ناخن جویدن کودکان می توان راهکارهای را پیش گرفت و به آن ها کمک کرد تا این عادت را از سر خود بیرون کنند.

ناخن جویدن کودکان

بسیاری از کودکان به طور ناخودآگاه اقدام به این کار می کنند بنابراین نشان دادن واکنش های تند و یا تنبیه کردن آن ها کاری اشتباه می باشد و باعث می شود تا نشانه های عکس را دریافت کنید و باعث تقویت رفتار ناخن جویدن کودکان شوید. بنابراین باید ابتدا علت این کار را در کودک خود پیدا کنید که در چه زمان هایی این رفتار را از خود نشان می دهد و اگر علت آن استرس، ترس، ناراحتی  و… بود برای ترک رفتار او اقدام کنید.

دلایل ناخن جویدن کودکان چیست؟

در برخی از کودکان ناخن جویدن به شدت دیده می شود طوری که دیگر نمی توانند به کارهای معمول خود مانند بازی کردن بپردازند که والدین باید روش های مختلف را به کار بگیرند تا بتوانند از این کار کودک جلوگیری کنند که اولین راه پیدا کردن علت آن می باشد. دلایل بسیاری برای ناخن جویدن کودکان وجود دارد که باید اول آن ها را بشناسید تا بتوانید راهی درست برای رفع آن پیدا کنید.

  • یکی از عادات نوزادان و کودکان نو پا مکیدن انگشت می باشد که با این کار می توانند استرس و اضطراب را از خود دور کنند که اگر این رفتار ادامه دار باشد با رشد کودک به جویدن ناخن تبدیل می شود زیرا با انجام این کار احساس راحتی دارد.
  • برخی از کودکان به هنگام بی کاری و بی حوصلگی تمایل دارند ناخن های خود را بخورند مخصوصا زمانی که درگیر فعالیتی نباشند و دست های آن ها آزاد باشد برای انجام این کار مثلا به هنگام شرکت در یک کلاس و یا تماشای تلویزیون و… تمایل بیشتری به این رفتار دارند.

ناخن جویدن کودکان

  • برخی از کودکان به هنگام داشتن اضطراب و استرس و از بین بردن آن ها دست به این رفتار غلط کودکانه می زنند مثلا: درگیری بین اعضای خانواده، طلاق والدین، رفتن به مدرسه، دعوای کودکانه و …
  • می توان گفت ناخن جویدن در کودکان بیشتر تقلید از یک فرد نزدیک در خانواده می باشد. آن ها این رفتار را میبینند و سپس به انجام این کار میپردازند و کم کم به یک عادت برایشان تبدیل خواهد شد.
  • یکی دیگر از دلایلی که باعث ناخن جویدن کودکان می شود ژنتیک است یعنی از طریق ژن به فرزند شما منتقل می شود و اگر هر کدام از والدین این رفتار را در کودکی خود داشته اند به احتمال زیاد کودک آن ها نیز این رفتار را خواهد داشت.

برای ترک ناخن جویدن کودکان چه باید کرد؟

گاهی اوقات کودکان می توانند ناخن های خود را آنقدر عمیق بجوند که باعث خون ریزی و عدم فعالیت های روزانه آن ها شود و نکته ای دیگر که بسیار مهم می باشد جویدن ناخن با دست های آلوده می باشد که در نهایت منجبر به بیماری های زیادی خواهد شد در نتیجه برای ترک آن باید راه هایی را امتحان کنید تا این عادت را از ذهن کودک خود دور کنید.

ناخن جویدن کودکان

1_ دوری از دعوا و تنبیه:

بهتر است والدین این موضوع را درک کنند که جویدن ناخن کودکان کاری غیر ارادی می باشد و با دعواکردن و تنبیه نمی توانند آن را کنترول کنند و یا از بین ببرند بلکه باعث می شوند این رفتار غلط کودکان بیشتر شود. استفاده از کلمات اشتباه می تواند اعتماد به نفس کودکان را پایین بیاورد مثلا: این چه کاریه، حالم بهم خورد چرا دستات تو دهنته و … این کلمات به شدت مخرب است و می تواند وضعیتی آزاردهند را برای کودک به وجود بیاورد همچنین باعث لجبازی کودکان می شود. بنابراین سعی کنید دست های کودک را مدام بشویید و بحث و ناراحتی را در این مورد به وجود نیاورید تا این عادت عمیق تر نشود.

ناخن جویدن کودکان

2_ کوتاه کردن ناخن های کودک:

سعی کنید ناخن های فرزند خود را به طور مرتب کوتاه کنید و آن ها را تمیز نگه دارید حتی می توانید از برچسب هایی که امروزه در بازار دیده می شوند استفاده کنید این برچسب ها دارای طرح های گرافیکی هستند که با استفاده آن ها جویدن ناخن کودکان دشوار شده و آن ها نمی توانند این کار  را انجام دهند.

ناخن جویدن کودکان

3_ صحبت کردن:

با فرزند خود در مورد کارهای اشتباه و ناپسند صحبت کنید و رفتارهای ناخوشایند را برای آن ها بیان کنید و با او هم فکری کنید تا بتوانید راهی را برای ترک آن پیدا کنید. تشویق کردن کودکان را فراموش نکنید و به او بگویید اگر بتواند این عادت را ترک کند یک امتیاز مثبت دریافت می کند. کودکان روح و روان بسیار حساسی دارند و مطالب را به خوبی دریافت می کنند بنابراین با آرامش برای آن ها توضیح دهید که این کار بسیار اشتباه است و باعث بیماری آن ها می شود.

ناخن جویدن کودکان

4_ جایگزین کردن:

اگر از کودک خود می خواهید کاری که اشتباه است را ترک کند بنابراین بهتر است چیزی را جایگزین آن کنید که درست است مثلا به دنبال طرح یک بازی خلاقانه در خانه باشید و یا از او بخواهید اسباب بازی مورد علاقه خود را به هنگام تماشای تلویزیون به دست بگیرد اینگونه باید حواس ناخودآگاه او را پرت کنید تا دیگر این کار را تکرار نکند و به مرور زمان آن را فراموش کند.

ناخن جویدن کودکان

5_ نا امید نشوید:

اگر بارها تلاش کردید اما جواب نگرفته اید نا امید نشوید و با خونسردی و حفظ آرامش راه های دیگر را امتحان کنید چرا که با دعوا کردن و جنجال کاری پیش نمی رود بلکه باعث تشدید آن هم می شوید. ناخن جویدن کودکان بیشتر نشانه اضطراب دارد بنابراین سعی کنید تنش ها را از بین ببرید و بهتر است بدانید که انسان ها قادر هستند عادات خود را تغییر دهند به این باور داشته باشید تا بتوانید این عادت رفتاری را در کودک خود از بین ببرید.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *