مجله پیانو
کودکان بیش فعال در مدرسه

روش درس خواندن کودکان بیش فعال در مدرسه | کمک به یادگیری کودکان بیش فعال

بیش فعالی می تواند بر توانایی دانش آموز برای تمرکز، توجه، گوش دادن یا تلاش برای انجام تکالیف مدرسه تأثیر بگذارد. بیش فعالی همچنین می تواند دانش آموز را بی قرار کند که باعث می شود زیاد صحبت کند یا کلاس را مختل کند. کودکان بیش فعال در مدرسه ، ممکن است دارای ناتوانی های یادگیری باشند که باعث می شود در درس ها با مشکل مواجه شوند.

در برخی از کودکان پیش دبستانی و دوران ابتدایی بیش فعالی دیده می شود. کنترول رفتار کودکان بیش فعال در مدرسه سخت می باشد اما باید توجه داشته باشید که اکثر کودکان در این دوره سنی جنب و جوش بسیاری دارند بنابراین نمی توانید به راحتی تشخیص دهید که کودک بیش فعال است.

این اختلال باید توسط متخصص تشخیص داده شود و نه هیچ کس دیگری. امروزه که تمامی مدارس دارای مشاوره می باشند آن ها هستند که باید تشخیص دهند که کودک دارای این نوع اختلال می باشد یا نه با مشاهده رفتار و علائمی که در کودکان بیش فعال وجود دارد دانستن این موضوع کار دشواری نمی باشد.

کودکان بیش فعال باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنند چرا که خوراک آن ها می تواند باعث کاهش و یا شدت رفتارهای آن ها شود در نتیجه از شما می خواهیم مقاله تغذیه کودکان بیش فعال را حتما مطالعه بفرمایید.

کودکان بیش فعال در مدرسه

اختلال بیش فعالی در کودکان

کودکانی که اختلال بیش فعالی دارند نمی توانند تمرکز کافی روی یادگیری مطالب داشته باشند و کنترول کردن رفتارهای آن ها دشوار است و بیش از اندازه فعال هستند. نقص توجه یکی از شایع ترین رفتار، کودکان بیش فعال در مدرسه می باشد.

علائم بیش فعالی بیشتر در مقطع دبستان و دوران بلوغ خود را نشان می دهد که با پیگیری و روش های درمانی مؤثر اکثر آن ها در سن بزرگسالی بهبود پیدا می کنند. توجه داشته باشید که با فعالیت های بیش از حد هر کودکی نمی توانید به او برچسب بیش فعالی بزنید و علائم آن باید توسط متخصص و پزشک شناسایی و تحت درمان قرار بگیرد.

این موضوع بسیار اهمیت دارد چرا که در برخی کودکان با یک یا چند رفتار همراه است که با کمی دقت و درمان کوتاه مدت از بین می رود و در برخی دیگر اگر پیگیری نشود با افسردگی کودکان، اختلال دو قطبی و کودک نافرمان همراه می شود.

کودکان رفتارهای یکسانی ندارند و میزان تحرک در آن ها متفاوت می باشد اما برخی کودکان از همان دوران نوزادی رفتارهای خاصی از خود نشان می دهند که توجه والدین را به خود جلب می کنند. این رفتارها رفته رفته و با افزایش سن بیشتر شده و به گونه ای می شود که کودک دیگر آرام و قرار ندارد.

کودکان بیش فعال در مدرسه

برخی از والدین با مشاهده شیطنت ها و یا ساکت بودن های افراطی فرزند خود تصور می کنند که او بیش فعال است و دچار شک و تردید می شوند که همین دلیل کافیست تا مورد معاینه پزشک قرار بگیرد تا مطمئن شوید که کودک هیچ گونه بیماری و یا آسیب مغزی ندارد.

اما گروهی دیگر وجود دارند که علائم و رفتارهای خاص در آن ها مشهود می باشد مانند: سخت خوابیدن، کم اشتهایی، حواس پرتی و … که با رشد کودک علائم در آن ها بزرگتر و مشخص تر می شود مانند: کودک تمایلی به بازی کردن با همسالان خود را ندارد، اغلب ترجیح می دهد تنها باشد، تمایلی به دوست یابی و برقراری روابط اجتماعی ندارد و …

این گروه انرژی بسیار بالایی دارند و رفتار غلط کودکان نمایان است. برای مثال وسایل دم دست خود را به سمت دیگران پرت می کنند، لجبازی های مکرر، آشفتگی و پرخاشگری کودک شدت دارد، فریاد زدن کودک و… در اینصورت نباید از آن ها انتقادهای شدید و مکرری شود چرا که اعتماد به نفس کودک از بین رفته و عزت نفس خود را از دست می دهد.

این رفتارها تا سن سه سالگی خود را نشان می دهند که والدین نقش اساسی برای از بین بردن این رفتارها دارند که باید از متخصصان کمک بگیرند.

بازی کردن با آن ها وقت گذراندن برای این کودکان و کتاب خواندن کودکان ، قصه گویی برای کودک می تواند کمی کمک کند تا او را به آرامش دعوت کنید بنابراین اول باید آرامش خود را حفظ کنید و صبور باشید تا بتوانید به فرزند خود برای حل این مشکل کمک کنید.

کودکان بیش فعال در مدرسه

علائم و نشانه های کودک بیش فعال

  • عمیقا رویاپردازی می کنند
  • لوازم خود را گم می کنند و فراموشکار هستند
  • بی قرار و ناارام هستند
  • پر حرف هستند
  • عصبی و پرخاشگری های زیادی را از خود نشان می دهند
  • انجام فعالیت های پرخطر
  • یادگیری برای آن ها دشوار است
  • نمی توانند با دیگران به راحتی ارتباط برقرار کنند.
  • رعایت نوبت و اجرای قوانین برای آن ها کاری بسیار دشوار می باشد.

کودکان بیش فعال در مدرسه

رفتار کودکان بیش فعال در مدرسه

کودکان بیش فعال در مدرسه دچار اختلالات بیشتری می شوند چرا که حضور در مدرسه برای آن ها قابل تحمل نیست و جذابیتی برای آن ها ندارد اما برخی از آن ها بعد از گذشت مدتی و شناخت معلم و همکلاسی های خود رغبت تمایل بیشتری از خود نشان می دهند در صورتی که در محیط مدرسه شرایط آن ها درک شود و به درستی با این کودکان رفتار شود.

همان طور که می دانید این کودکان شیطنت و بی قراری های زیادی را از خود نشان می دهند و برای انجام کارهای عجله بسیاری دارند به همین دلیل نمی تواند انجام کاری را به اتمام برسانند و اگر از کودک بیش فعال درخواستی داشته باشید نمی تواند آن را درست اجرا کند.

کودکان بیش فعال در مدرسه اغلب نسبت به درس بی توجه هستند و نمی توانند به راحتی چیزهایی را که به آن ها آموزش داده می شود را به خاطر بسپرند و فراموش کار هستند.

کودکان بیش فعال در مدرسه دست به انجام فعالیت های خطرناک می زنند چرا که دارای انرژی تمام نشدنی هستند به همین دلیل آن ها بسیار کم حواس و بی توجه بوده و تمرکز کافی برای یادگیری را ندارند بنابراین دچار مشکلات درسی بسیاری هستند.

اما می توانند به کمک معلم خود آرامش درونی خود را حفظ کنند. معلم های باید این گونه کودکان را به خوبی شناسایی کرده و سعی بر کنترول آن ها کند.

کودکان پیش فعال در مدرسه

همان طور که گفته شد کودکان بیش فعال در مدرسه تمرکز کافی ندارند و بسیار عجول می باشند به همین دلیل است که نمی توانند تکالیف خود را به خوبی انجام دهند همچنین در یادگیری دچار اختلال هستند و نمی توانند اعداد و حروف را به درستی بنویسند و این دلیل کافی است برای مردود شدن آن ها در سال های اولیه تحصیلشان.

آن ها قادر به بازی های گروهی و تعامل با دیگران نیستند به همین دلیل محبوبیت کمی بین دوستان و هم کلاسی های خودشان دارند که همگی نشات گرفته از رفتارهای خود کودک می باشد.

یادگیری کودکان بیش فعال در مدرسه

یادگیری کودکان بیش فعال در مدرسه ممکن است چالش برانگیز باشد، اما با رعایت تکنیک‌ها و روش‌های مناسب، می‌توان بهبود وضعیت آن‌ها را داشت. در ادامه چند راهکار برای کمک به یادگیری کودکان بیش فعال ذکر شده است:

  • ایجاد برنامه درسی منظم: برای کودکان بیش فعال خیلی مهم است که به یک برنامه درسی منظم عادت کنند. ایجاد یک برنامه درسی روزانه با فضای آرام و مرتب، می‌تواند به کاهش ناامیدی و اضطراب کودک کمک کند و به یادگیری آن‌ها کمک کند.
  • استفاده از روش‌های یادگیری متنوع: کودکان بیش فعال ممکن است با روش‌های تکراری و روتین، بیشتر خسته شوند. استفاده از روش‌های یادگیری متنوع و جذاب مانند بازی‌های آموزشی، شبیه‌سازی‌ها و کاربردی کردن مفاهیم می‌تواند برای آن‌ها جذاب باشد.
  • تحرک بیشتر: کودکان بیش فعال نیاز به تحرک بیشتری دارند. تحرک درون کلاس، تحرک در فضای باز و فعالیت‌های بدنی مانند پیاده‌روی، دوچرخه سواری، شنا و … می‌تواند در کاهش بیش فعالی کودکان موثر باشد.
  • کمک به کنترل استرس: بیش فعالی ممکن است ناشی از استرس و اضطراب باشد. کمک به کودک برای کنترل استرس می‌تواند به کاهش بیش فعالی آن‌ها کمک کند. برای مثال، می‌توانید با کودکان در مورد مسائلی که برایشان مهم هستند، صحبت کنید و به آن‌ها کمک کنید تا راه‌حل‌هایی برای مشکلاتشان پیدا کنند.
  • کمک به تمرکز: کودکان بیش فعال ممکن است به کمبود تمرکز دچار باشند. ایجاد فضای آرام و بی‌صدا، کمک به تمرکز کودکان را تسهیل می‌کند. همچنین، می‌توانید به کودک برای کمک به تمرکز، موسیقی آرام و آرامش‌بخش گوش دهید.
  • همکاری با معلمان: همکاری با معلمان می‌تواند در کمک به یادگیری کودکان بیش فعال موثر باشد. شناخت وضعیت کودک در کلاس، هماهنگی برای برنامهای درسی مناسب، تمرین و تکرار مطالب در خانه، و هماهنگی برای اعمال تغییرات در برنامه درسی می‌تواند به کاهش بیش فعالی کودکان کمک کند.
  • دریافت کمک حرفه‌ای: در صورتی که تلاش برای کمک به یادگیری کودکان بیش فعال در مدرسه نتیجه نمی‌دهد، بهتر است به کمک حرفه‌ای در این زمینه روی آورد. مشاوره با پزشک، روان‌شناس و مربی می‌تواند به شما در کمک به یادگیری کودکان بیش فعال کمک کند.

کودکان بیش فعال در مدرسه

یادگیری کودکان بیش فعال در مدرسه نیازمند صبر، همکاری و تلاش مستمر است. مهم است که به کودکان اطمینان داده شود که می‌توانند به یادگیری بپردازند و به آن‌ها کمک شود تا با استفاده از روش‌های مناسب، به بهترین شکل ممکن یاد بگیرند.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *