مجله پیانو
تاثیر جدایی والدین بر رفتار کودک

تاثیر طلاق والدین بر کودکان + توصیه های سودمند

طلاق والدین، اتفاقی که این روزها به شدت به گوش می خورد. جدایی کار ساده ای نیست و زمانی سخت تر می شود که پای فرزندی هم در میان باشد. تاثیر منفی طلاق والدین بر روی کودک انکار نشدنی می باشد مخصوصا زمانی که شما یک فرزند بسیار حساس دارید. اما نمی توان گفت که باید از این اتفاق صرفه نظر کنید زیرا گاهی مواقع شرایط زندگی والدین در کنار هم به حدی سخت می شود که اگر ادامه پیدا کند می تواند مخرب تر باشد و کودک را به شدت آزار دهد در نتیجه بهترین راه کمک گرفتن از یک مشاوره خانواده می باشد.

طلاق والدین و جدایی آن ها از یک دیگر می تواند یکی از مواردی باشد که استرس و اضطراب کودک را به اوج خود برساند. تاثیر طلاق والدین بر کودکان بسته به جنسیت کودک و سن او متفاوت می باشد و بیشتر نوجوانان و پسرها هستند که بیشترین آسیب را متحمل می شوند و این مورد می تواند در آینده آن ها، شرایط تحصیلی، خلق و خوی کودک و … تاثیر بسزایی بگذارد. در نتیجه قبل از جدایی باید تمام مشکلات را بسنجید و درباره آن ها به خوبی فکر کنید.

در این موضوع که طلاق می تواند تاثیرات مخربی بر روی فرزند خانواده بگذارد شکی نیست اما رفتار والدین قبل و بعد از جدایی می تواند تاثیرات منفی را در آینده کم و زیاد کند. در نتیجه قبل از هر چیزی کمی به فکر کودکتان باشید و راه های سازگاری بعد از جدایی را بدانید تا تاثیرات منفی را به حداقل برسانید.

طلاق والدین

نشانه و علائم های طلاق والدین بر فرزند

تمام کودکان از جدایی و طلاق والدین ناراحت و غمگین می وند از اینکه دیگر نمی توانند والدین خود را به طور یکسان و در کنار هم داشته باشند به همین دلیل واکنش های متفاوتی را از خود نشان می دهند که برخی از این علائم در اکثر کودکان یکسان می باشد:

  • استرس و اضطراب: افسردگی، تنش، نواشتن خواب کافی، کم اشتهایی، کابوس های شبانه
  • عصبانیت و پرخاشگری: گوشه گیری و بی خوصلگی، سرپیچی از دستورات والدین، توجه نکردن به خواسته های والدین و عدم همکاری با آن ها، رفتارهای پرخاشگرانه نسبت به پدر و مادر
  • نداشتن تعامل با دوستان: با دوستان و همسالان به سختی ارتباط برقرار می کند، با آن ها مدام در حال جنگ می باشد، امتناع از برقراری ارتباط با همسالان و دوستان صمیمی
  • دلبستگی: وابسته و یا دلبسته شدن سریع به افراد، چسبیدن به والدین و ترس از دست دادن
  • بی نظمی کودکان: عدم رعایت بهداشت فردی، شلختگی و بی نظمی در درس و زندگی شخصی
  • به وجود آمدم مشکلات تحصیلی: درگیری در مدرسه، پایین آمدن نمرات درسی، نداشتن تمرکز و یادگیری پایین
  • نداشتن عزت نفس: نداشتن اعتماد به نفس بالا، حس بی ارزشی و پوچی، حس بی اهمیتی برای اطرافیان و والدین، نارضایتی و احساس طرد شدن از سمت خانواده، بدبین شدن نسبت به ازدواج
  • ناسازگاری با والدین: غریبگی با والدین و کم شدن صمیمیت بین والدین و کودک، سرزنش کردن والدین و سرپیچی از آن ها

علائم های طلاق والدین بر فرزند

طلاق والدین و یا تحمل زندگی

همه ی افرادی که تصمیم به ازدواج می گیرند به دنبال آرامش و خوشبختی هستند و به همین منظور کنار هم بودن و زیر یک سقف بودن را با عشق و علاقه انتخاب می کنند اما در برخی موارد این معادلات با یک دیگر جور در نمی اید و عشق و آرامش جای خود را به تنش، بحث و دعوا، نبود حرمت در طرفین و در برخی زندگی ها شاهد هتاکی و زد و خورد هم خواهیم بود.

در نتیجه یکی از راه هایی که جلوی پای والدین می باشد جدایی از یکدیگر است اما در چنین زمانی برخی از والدین که صاحب فرزند می باشد به این موضوع فکر می کنند که آیا طلاق راه درست است یا تحمل کردن؟

راه هایی وجود دارد که بهتر است قبل از طلاق و جدایی آن ها را امتحان کنید چرا که در بیشتر مواقع جواب مثبت خواهید گرفت و می توانید زندگی خود را از نو بسازید البته این مورد در صورتی است که والدین هر دو بخواهند قدمی برای درست کردن زندگی خود و فرزندشان بردارند. اولین راه گفت و گو می باشد که همین صحبت های شاید ساده می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

طلاق والدین می تواند تاثیر زیادی بر آینده فرزند شما بگذارد در نتیجه بهتر است قبل از هر اقدامی راه های مناسب را برای ادامه زندگی انتخاب کنید بهترین راه مشاوره با متخصصان می باشد وقتی شما در مقابل یک مشاور قرار می گیرید می توانید صادقانه در مورد اتفاقات زندگی صحبت کنید و در بیشتر مواقع آن ها یک سوء تفاهم بوده و با انجام کارهای ساده و پیش پا افتاده برطرف خواهند شد.

مشاور با شنیدن صحبت های والدین راه هایی برای حل مشکل پیش پای شما می گذارد و تمام تلاش بر این است که اختلافات را حل کند که شاید در این راه موفق و شاید هم جدایی را راهی مناسب بداند. طلاق و جدایی کاری سخت و دشوار می باشد اما زمانی که والدین دیگر هیچ راهی برای بازگشت نگذاشته اند و هیچ گونه علاقه ای به یکدیگر و به زندگی مشترک ندارند بهتر است جدایی را انتخاب کنند.

طلاق والدین و یا تحمل زندگی

راه های کمک به کودکان برای پذیرش طلاق والدین

  • بعد از طلاق والدین کودک دچار ناراختی های عمیقی خواهد شد که والدین می توانند با راه هایی ساده کمک بالایی به من شدن این ناراحتی ها بکنند. به طور کل ناراحتی ها، فریادها، تهدیدها، دشمنی ها و … را کنار بگذارید و یا حداقل آن ها را جلوی فرزند خود بروز ندهید اگر این کار برایتان دشوار است و حس خشم زیادی دارید و نمی توانید آن را کنترول کنید بهترین راه کمک گرفتن از یک مشاور می باشد.
  • بعد از طلاق و جدایی از همسر سابقتان فرزند خود را یک پیام رسان نبینید و از او نخواهید میان پدر و مادر یکی را انتخاب کند کمی شرایط کودک را درک کنید کسی که بیشترین آسیب را دیده است کودک می باشد در نتیجه برای آرامش او هم شده کودک را میان جنگ خودتان نیاوریدزیرا او بیشتر از سایرین در معرض افسرگی و ناراحتی می باشد.
  • درگیری کمتر و روابط سازگار بعد از طلاق والدین به کودک کمک می کند راحت تر این موضوع را در خود حل کند و با آن کنار بیایید. رابطه خوب و سالم والدین پس از جدایی به کودک کمک می کند تا در عملکر تحصیلی موفق تر باشند و عرت نفس بالایی داشته باشند.

کمک-به-آرامش-کودک-پس-از-جداییی-والدین

  • قوانینی متناسب با سن کودک وضع کنید و در صورت لزوم، برای سرپیچی از آن تنبیهی در نظر بگیرید. بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۱ در آمریکا انجام شد، نظم و انضباط دائمی و مؤثر پس از طلاق سبب کاهش بزهکاری و بهبود عملکرد تحصیلی کودکان می‌شود.
  • اگر والدین به کارهای نوجوانان و دوستان نزدیک آنها بیشتر دقت کنند، احتمال بروز مشکلات رفتاری در آنها کاهش می‌یابد. این‌طوری نوجوانان کمتر فرصت رفتن سراغ مواد مخدر را خواهند داشت و کمتر دچار افت تحصیلی می‌شوند.
  • ترس از رهاشدن و نگرانی درباره آینده پس از طلاق والدین موجب احساس اضطراب شدید در کودکان می‌شود. به فرزند خود حس امنیت و دوستداشته شدن بدهید. این‌گونه نه‌ تنها وابستگی بیش از حدشان کم می‌شود، بلکه سلامت روان آن ها تضمین می شود.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *