مجله پیانو
غذای کمکی کودک

از چند ماهگی غذای کمکی به کودک را شروع کنیم؟

سوال خیلی از والدین این که است که از چه ماهی در کنار شیر مادر و یا شیر خشک آب و غذای کمکی کودک را شروع کنیم؟ با بزرگتر شدن کودک باید او را با غذای جامد کم کم آشنا کنیم و این موضوع می تواند برای او جالب باشد. والدین باید بدانند از چه ماهی و از چه غذاهایی باید شروع کنند و این موضوع برای خیلی از پدر و مادرها چالش بزرگی شده است.
آب بدن کودک از شیر مادر و یا شیر خشک تامین می شود و تا زمانی که به سن غذا خوردن نرسد نیازی به آب ندارد.

غذای کمکی کودک

زمان شروع خوردن غذای کمکی کودک

زمانی که کودک غذای کمکی را آغاز می کند و پا به مرحله ی جدیدی از زندگی میگذارد لحظات برای او جذاب تر خواهد شد زیرا می تواند از طعم و مزه‌های جدید لذت ببرد و آن ها را تجربه کند.
شروع غذای کمکی به کودکان قبل از چهارماهگی کار اشتباهی است زیرا دستگاه گئارش کودک آمادگی پذیرش چیز جدید را بجز شیر مادر ندارد و این کار باعث آسیب رساندن به او می شود، در نتیجه میل کودک به شیر مادر کاهش پیدا می کند و این موضوع باعث کم شدن شیر می شود. معمولا در شش ماه اول تولد تنها غذای کودک شیر مادر است و بعد از آن به تدریج و به آرامی با غذاهای کمکی آشنا می شود. معمولا تا پایان یک سالگی کودک، انرژی مورد نیاز بدن او 70 درصد از شیر مادر و 30 درصد از غذای کمکی تامین می شود. اما این روند به صورت آهسته در سال دوم تولد کودک برعکس خواهد شد و تا پایان دوسالگی با قطع کامل شیر دهی کودک دیگر تمام انرژی خود را از غذاها کسب می کند.
غذای کمکی کودک
غذای کمکی جامد از چه سنی آغاز می شود؟ 
متخصصان اولین غذای جامد کودک را بین سن چهار تا شش ماهکی تجویز می کنند. دستگاه گوارش او در پایان شش ماهگی می تواند غذای ساده را هضم کند و جذب بدن کودک شود. نکته ی مهم این است که شیر مادر در این دوران باید اساس تغذیه کودک باشد. زمانی که کودک شروع به غذای کمکی می کند خوردن چند جرعه آب برای او کافی است.
غذای کمکی کودک
کدام مواد غذایی برای شروع غذای کمکی کودک مناسب هستند؟
اولین غذای کودک باید به شیر مادر شباهت داشته باشد و بسیار نرم و پوره ای مانند باشد تا دستگاه گوارش کودک به راحتی بتواند آن را هضم کند. از مواد غذایی سبک و سرشار از آهن استفاده کنید مانند غلات ها. اولین غذایی که برای کودکان تجویز می شود حریر بادام است. به خاطر داشته باشید غذای کودک حتما باید ورم باشد یعنی نه گرم و نه سرد باشد. قبل از شروع غذای کمکی به کودک مطمئن شوید که به غذا آلرژی نداشته باشد یعنی اگر در بین خانواده کسی این مشکل را دارد برای شروع اولین وعده ی غذایی او حتما با پزشک مشورت کنید زیرا امکان دارد غذا خوردن کودک را چند ماهی عقب بی اندازد. غذاهایی که به راحتی می توانید به کودک خود بدهید: حریره بادام، فرنی آرد برنج، فرنی بادام، پوره هویج، آش گندم و پوره سیب زمینی است. این غذاها باید در تایم مشخص و به اندازه به کودک خورانده شود. برای شروع یک وعده در روز کافی است اما این وعده ها را به مرور بیشتر کرده و تا هفت تا هشت ماهگی آن را به روزی سه وعده برسانید.
سبزیجات در وعده های غذایی کودک:
سبزیجاتی که دارای برگ سبز هستند سرشار از آهن، فیبر، کلسیم و بتاکاروتن می باشند که برای بدن کودک نیازی ضروری هستند. کدوتنبل و هویج را به صورت پوره به کودکان خود بدهید زیرا کودکان آن ها را به راحتی می پذیرند.
غذای کمکی کودک
میزان آب مصرفی کودکان:
در شش ماهگی کودک روزانه به 118 سی سی آب نیاز دارد که برای شروع باید با پزشک او مشورت کنید. نوشیدن آب پیش از آن که به سن مناسبی برسند خطراتی دارد مانند: از دست دادن وزن، عدم تعادل مواد شیمیایی و کمبود مواد مغذی در بدنشان می شود. کودکان تنها از طریق شیر مادر و یا شیر خشک باید هیدراته شوند در غیر این صورت شکم کودک با آب پر شده و دیگر نمی تواند شیر بخورد و مواد مغذی که تنها با شیر مادر و یا شیر خشک وارد بدن او می شود کم شده و باعث کاهش وزن در کودک می شود و این موضوع همچنین باعث کم شدن شیر مادر نیز می شود.
اگر کودک بیمار است و یا هوا بسیار گرم است و خطر مواجه شدن بدن کودک به کم آبی است دادن چند جرعه ی کوچک آب به کودک کفایت می کند که این هم باز بستگی به نظر پزشک او دارد.
غذای کمکی کودک
علائم دهیدراته شدن در کودک: ادراری با رنگ زرد تیره و در 24 ساعت کمتر از شش پوشک خیس داشته باشد، گریه های بدون اشک، لب های خشک و ایجاد ترک روی لب، چشمان فرو رفته، بی حالی و خواب آلودگی غیر طبیعی، دست و پاهای سرد.
کلام آخر:

از شش ماهگی غذای کمکی کودک را در کنار شیر مادر یا شیر خشک قرار دهید و روزانه به مقدار کمی به او غذایی را که بصورت پوره شده آماده کرده اید بدهید و این میزان را به مرور زمان افزایش بدهید و به میزان دو تا سه قاشق و در چهار وعده به کودک بدهید که تمام مواد مغذی بدن کودک در کنا شیرمادر یا شیر خشک تامین می شود.
از شش تا هشت ماهگی، چهار بار در روز نصف پیمانه از غذای پوره و نرم ومقوی و یک میان وعده ی سالم نیاز دارد.
از نه تا یازده ماهگی، چهار تا پنج وعده به همان اندازه غذا و دو میان وعده ی سالم باید دریافت کند.
به مرور زمان علاوه بر غلات، باید از غذاهای حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ، لبنیات و… و سبزیجات و میوه ها هم استفاده شود تا مواد مغذی و ویتامین های بدن کودک تامین شود.
غذای کمکی کودک
برای مطالعه ی مقالات بیشتر به سایت مجله پیانو مراجعه کنید.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *