مجله پیانو
سه ماه سوم بارداری

مراقبت های سه ماه سوم بارداری | رشد و تکامل جنین

سه ماه سوم بارداری مهمترین زمان برای کامل شدن و رشد سریع جنین محسوب می شود و در این دوران مادر و جنین باید به طور منظم تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرند.

قبل از بارداری و زمانی که زن و شوهر تصمیم به بچه دار شدن می گیرند، بهتر است برای سلامت فرزند و مادر تحت مراقبت های پزشکی باشند. غذاهای مغذی برای مادران می تواند به رشد بهتر جنین کمک بسزایی کند به همین دلیل بهتر است از قبل از تصمیم به بارداری تغذیه مادر تغییر کند.

در این دوران آزمایشات مهمی برای مادر تجویز می شود که بهتر است به موقع انجام شوند. ویتامین های بارداری، مهم و ضروری مانند اسیدفولیک باید در این دوران حتما استفاده شود تا نیازهای بدن مادر تامین گردد تا جنین بتواند بهترین رشد و سلامت را داشته باشد چرا که اسید فولیک تاثیر مستقیم روی مغز و نخاع جنین دارد و از بروز مشکلات جدی جلوگیری می کند.

پایان بارداری شما نزدیک است! در حال حاضر، شما مشتاق هستید که کودک خود را رو در رو ملاقات کنید. با این حال، رحم شما هنوز یک مکان شلوغ است. در اینجا یک تقویم هفتگی از رویدادهای رشد جنین در سه ماه سوم بارداری آورده شده است. به خاطر داشته باشید که اندازه گیری ها تقریبی هستند.

کتاب خواندن در دوران بارداری مزیت های بسیاری دارد که هم برای جنین و سلامت او، هم برای مادر و سلامت او در دوران بارداری بسیار مفید است و می تواند بهترین گزینه برای افسردگی بارداری و افسردگی پس از زایمان باشد در نتیجه این موضوع را فراموش نکنید.

سه ماه سوم بارداری

وزن مادر در این دوران بسیار حائز اهمیت است که حداقل بین 9 الی 12 کیلوگرم باید به دست بیاورد واگر کمتر از آن باشد مادر نیاز به تغذیه مناسب و اضافه کردن وزن دارد تا بتواند جنینی سلامت را پرورش دهد.

برای اینکه بهترین دوران را سپری کنید بهتر است از هر نظر تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید تا با خیالی آسوده این دوران شیرین و پر استرس را پشت سر بگذارید. تناسب اندام در بارداری بسیار مهم می باشد که می توانید از پزشک تغذیه مشورت بگیرید.

بارداری کلا به سه قسمت تقسیم بندی می شود: (در مقالات گذشته سه ماه اول و دوم بارداری را کاملا مورد بررسی قرار داده ایم و به طور جامع و کامل به نکات مهم آن ها پرداخته ایم که برای اطلاعات بیشتر بهتر است به مطالعه آن ها بپردازید)

سه ماه اول بارداری
3 ماه دوم بارداری
سه ماه سوم بارداری

که هر کدام از این دوران نیاز و مراقبت های خاص خودشان را دارند و در هر دوران باید آزمایشات خاص خود را انجام دهید که از نظر ژنتیکی و فیزیولوژیک جنین تحت نظر باشد و سلامت کامل و رشد دقیق و درست آن مورد بررسی قرار بگیرد.

رشد و تکامل جنین در سه ماه سوم بارداری

  • ماه هفتم بارداری:

در پایان ماه هفتم بارداری، چربی روی کودک شما رسوب می کند. کودک شما حدود 36 سانتی متر طول دارد و وزن آن بین 900 تا 1800 گرم است. شنوایی کودک شما کاملاً توسعه یافته است و آنها مرتباً موقعیت خود را تغییر می دهند و به محرک ها از جمله صدا، درد و نور پاسخ می دهند.

اگر زودتر از موعد به دنیا بیاید، نوزاد شما احتمالا بعد از ماه هفتم بارداری زنده می ماند.

  • ماه هشتم بارداری:

کودک شما که اکنون حدود 46 سانتی متر طول دارد و وزنش به حدود 2.27 کیلوگرم می رسد، به بلوغ و توسعه ذخایر چربی بدن ادامه می دهد. ممکن است متوجه شوید که کودکتان بیشتر لگد می زند. مغز نوزاد در این زمان به سرعت در حال رشد است و آنها می توانند ببینند و بشنوند. اکثر سیستم های داخلی به خوبی توسعه یافته اند، اما ریه ها ممکن است هنوز نابالغ باشند.

نقاط عطف در رشد و تکامل ذهنی نوزاد + تغذیه با شیر مادر

  • ماه نهم بارداری:

در پایان سه ماه سوم بارداری ، کودک شما به رشد و بلوغ خود ادامه می دهد. ریه های آنها تقریباً به طور کامل توسعه یافته است. رفلکس های کودک شما هماهنگ است تا بتواند پلک بزند، چشم ها را ببندد، سر را بچرخاند، محکم بگیرد و به صداها، نور و لمس پاسخ دهد.

وضعیت کودک شما تغییر می کند تا خود را برای زایمان آماده کند. نوزاد در لگن شما پایین می‌افتد و معمولاً سر او رو به پایین به سمت کانال زایمان است.

در پایان این ماه بارداری، جنین شما حدود 46 تا 51 سانتی متر طول و حدود 3.2 کیلوگرم وزن دارد.

سه ماه سوم بارداری

مراقبت های بارداری در سه ماه سوم بارداری

بارداری یکی مهمترین و لذت بخش ترین دوران زندگی یک خانم است که لذت مادر شدن را تجربه می کند این دوران نه تنها لذت بخش است بلکه استرس های خاص خودش را نیز دارد و مادر برای سلامت خود و دلبندش باید نکات مهمی را رعایت کند تا فرزندی سلامت را در آغوش بگیرد.

سه ماه سوم بارداری مهمترین بخش این دوران محسوب می شود که مادر استرس و فشار زیادی را تحمل می کند و نیاز به مراقبت دارد. این دوران از هفته ی 28 تا 40 را شامل می شود که بعد از آن به رایمان ختم می شود.

در این دوران گرفتگی عضلات به خصوص در پاها، خستگی مفرط، بدن درد، سینه درد و تورم و تغییر فرم در آن ها، تنگی نفس و ترک های پوستی و… امکان دارد برای مادر به وجود بیایید.

8 فایده شیردهی برای مادران را مطالعه کنید.

سه ماه سوم بارداری

فشار به مثانه و تکرر ادرار را در این دوران خواهید داشت که همگی به علت رشد جنین رخ می دهد و جای نگرانی نیست. در این دوران مهم اضافه وزن شما باید به 12 کیلو گرم برسد و در این دوران که به زایمان نزدیک می شوید، سوزش معده و یبوست را خواهید داشت که باید قبل از اتفاق افتادن این مشکلات از فیبر استفاده کنید تا این مشکلات رفع شود.

رژیم غذایی و تناسب اندام در سه ماه سوم بارداری

تغذیه: در دوران حاملگی مادر باید تغذیه ای منظم و درست داشته باشد پرا که این موضوع هم برای سلامت خود مادر و هم برای رشد و سلامت جنین بسیار مهم است. در سه ماه سوم بارداری که رشد جنین کامل می شود بدن مادر به ویتامین C، ویتامین K و ویتامین B1 نیاز دارد و تغذیه مادر باید به حدی مقوی باشد تا تمام این ویتامین ها را به بدن خود و جنین برساند.

سه ماه سوم بارداری

انوع میوه ها و سبزیجات، گوشت های کاملا پخته شده،حبوبات، آجیل و مایعات مهمترین خوراکی ها هستند که هر کدام از آنها می توانند قسمتی از ویتامین مهم بدن مادر را تامین کنند. کلسیم، امگا3، آهن و پروتئین در سه ماه سوم بارداری بسیار مهم است چرا که به محکم شدن استخوان ها و تشکیل بافت عضلانی جنین بسیار ضروری است.

ورزش: در دوران بارداری تناسب اندام برای سلامت مادر و جنین، نقش بسیار مهمی دارد. که در سه ماه سوم بارداری باید فشار ورزش را به حداقل رساند و مادر باید ورزش های سبک و آرام انجام دهد. ورزش برای کاهش درد زایمان طبیعی مادر نکته ی بسیار مهمی است که دردهای عضلانی و اگن مادر را کاهش داده و به زایمانی راحت کمک بزرگی خواهد کرد.

سه ماه سوم بارداری

بخاطر داشته باشید که نباید ورزش های سنگین انجام دهید و فقط افیست در منزل و بدون استفاده از تجهیزات ورزش های سبک و ساده ای داشته باشید. هنگام ورزش سرد و گرم کردن بدنتان را فراموش نکنید و آب کافی بنوشید تا آب بدنتان تامین شود. اگر پیاده روی را انتخاب کرده اید حتما از کفش های راحت ورزشی استفاده کنید.

ورزش در دوران بارداری بخصوص در سه ماه سوم بارداری به بهبود درد و بالا بردن روحیه مادر کمک شایانی می کند و مهمترین مزیت ورزش در این دوران آمادگی برای زایمانی راحت و جلوگیری از عوارض بعد از زایمان و تقویت مفاصل و عضلات می شود.

آزمایشات و غربالگری در سه ماه سوم بارداری

در سه ماه سوم بارداری مادر و جنین باید به طور منظم و کامل تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرند چرا که امکان زایمان زودرس وجود دارد. در این دوران تست های واژنی برای بررسی موقعیت جنین انجام می شود.

با شروع هفته ی 36 دوران حاملگی مادر در طول هفته 1 الی 2 بار باید چکاپ شود. آزمایشات غربالگری در این دوران معمولا برای بررسی سلامت نوزاد و مادر انجام می شود که فشار خود و افرایش وزن و حرکات و تپش قلب نوزاد مورد بررسی قرار می گیرد.

سه ماه سوم بارداری

در این دوران مادر باید واکسن های مورد نیاز را با مشورت پزشک خود تزریق کند. یکی از آزمایشات مهم در این دوران GBS است که که معمولا در روده و دستگاه تناسلی پایینی رخ می دهد که این موضوع برای مادر خطری ایجاد نمی کند اما نبرای نوزاد در زایمان طبیعی خطرناک بوده و باید مورد بررسی قرار بگیرد که اگر مادر دچار این بیماری است آنتی بیوتیک های داخل وریدی استفاده کند.

سونوگرافی و دیگر آزمایشاتی جهت بررسی بافت جفت و سلامت نوزاد برای مادر تجویز می شود که بهتر است در زمان تعیین شده حتما آن ها را انجام دهد تا سلامت جنین تایید شود.

  • در این قسمت از مقاله از شما دعوت می شود از سایت پیانو استایل دیدن فرمایید و بهترین ها را برای کودک خود رقم بزنید.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *