مجله پیانو
غذاهای آلرژی زا

شایع ترین غذاهای آلرژی زا برای کودک

بادام زمین، شیر، تخم مرغ، بادمجان، سویا، ماهی و … از جمله غذاهای آلرژی زا برای کودکان به شمار می ایند. حساسیت غذایی می تواند واکنش های مختلفی داشته باشد و در برخی مواقع شدت بالایی دارد و کشنده هستند. زمانی که سیستم ایمنی بدن به یکی از مواد غذایی واکنشی اشتباه نشان می دهد و مواد غذایی وارد شده به بدن را نوعی تهدید می شناسد موادی از بدن ترشح می شود که با این عوامل در مقابل آن ها مقاومت کند.

غذاهای آلرژی زا متفاوت هستند و می توانند باعث بروز آلرژی خفیف و یا شدید شوند به همین دلیل باید نکات ایمنی را برای کودکانی که دچار آلرژی هستند رعایت کنید در غیر اینصورت این آرژی ها می توانند وضعیتی اورژانسی را به وجود بی آورند.

نشانه های حساسیت غذاهای

نشانه های حساسیت غذایی در کودکان

برخی غذاها به طور کل آلرژی های مختلف را در بدن ایجاد می کنند و زمانی که بدن نوعی از مواد غذایی را مهاجم فرض کند در مقابل آن واکنش هایی نشان می دهد و آنتی بادی ها را برای مبارزه با آن غذاهای آلرژی زا تولید می کند.

برخی کودکان به برخی مواد غذایی بیش از حد آلرژی دارند یعنی حتی با بو کردن و یا تماس با آن ها، بدنشان شروع به مبارزه و موادی به نام هیستامسن از خود آزاد می کند که این اتفاق باعث می شود علائم آلرژی بروز پیدا کنند و بیشتر بر سیستم تنفسی، گوارش،پوست و قلب تاثیر می گذارند.

غذاهای آلرژی زا می توانند علائم زیر را همراه خود داشته باشند:

  • کهیر و خارش بدن
  • اسهال و استفراغ
  • گرفتگی گلو، سرفه، تنگی تنفس
  • آبریزش، تورم و خارش چشم
  • بروز دانه های قرمز روی بدن
  • سرگیجه و از هوش رفتن که دلیل آن افت و پایین آمدن فشار خون می باشد.
  • ورم دست و پا و یا لب ها
  • دل درد و یا یبوست
  • کوفتگی و بدن درد
  • خس خس سینه و آسم

اکثر والدین این علائم را با عدم تحمل غذا و یا کم اشتهایی کودک را با حساسیت غذایی اشتباه می گیرند اما بهتر است بدانید زمانی که معده نتواند غذا را تحمل کند علائمی مانند: آروغ، سر درد، استفراغ، سوء هاضمه،گاز و… به همراه دارد و کاملا علائم و نشانه های آن با حساسیت غذایی متفاوت می باشد.

همچنین ممکن است حساسیت غذایی به علت وجود التهاب مخاط روده ای باشد. التهاب به علل مختلفی از جمله عفونت ویروسی، از بین رفتن فلور روده ای (باکتری هایی که به طور طبیعی درون مجرای روده ای وجود دارند)، التهاب مخاط گوارشی، وجود ویروس یا قارچ روده ای و هر عامل افزایش دهنده نفوذ پذیری روده به پروتئین های غذایی، پیش می آید.

مواد غذایی آلرژی زا

مهمترین مواد غذایی آلرژی زا برای کودکان

به طور کل می توان گفت، ممکن است اکثر مواد غذایی ها آلرژی زا باشند اما در برخی خوراکی ها بیشتر دیده می شود تا جایی که می توانند به بدن آسیبی جدی وارد کنند مانند:

  • ماهی های دریایی یکی از غذاهای آلرژی زا:

غذاهای دریایی نسبت به غذاهای دیگر کمتر باعث بروز آلرژی می شوند اما افرادی که به این نوع مواد غذایی آلرژی دارد بیش از حد به بادام زمینی می تواند واکنش نشان دهد.

  • شیر یکی از غذاهای آلرژی زا:

یکی از شایع ترین مواد عذایی که می توان گفت اکثر کودکان به آن آلرژی دارند شیر می باشد که وجود لاکتوز باعث می شود این مواد برای سیستم گوارش سنگین باشد. کودکان زیر 3 سال اصولا نسبت به شیر گاو آلرژی دارند که برخی از کودکان حساسیت خفیف دارند که علائم آن کهیر و رفلاکس و … می باشد. شیر یکی از مواد غذایی است که دارای کلسیم می باشد و برای استحکام استخوان ها و دندان ها بسیار مهم است در نتیجه استفاده از آن برای کودکان ضروری می باشد بنابراین می توانید شیر خشک ها را جایگزین آن ها کنید.

  • تخم مرغ یکی از غذاهای آلرژی زا:

نقش تخم مرغ نیز در ایجاد حساسیت بسیار پر رنگ می باشد و بعد از شیر می توان گفت تخم مرغ شایع ترین مواد غذایی آلرژی زا برای کودکان است. البته آلرژی به تخم مرغ اصولا تا 4 تا 5 سالگی کودکان ماندگار است و پس از آن برطرف می شود. دلیل اصلی آلرژی به این مواد غذایی پروتئین هایی هستند که داخل سفیده تخم مرغ موجود می باشند. بوی تخم مرغ می تواند به افراد و کودکانی که آلرژی بالایی به آن دارند ایجاد حساسیت کند.

کره-بادام-زمینی-شایع-ترین-مواد-آلرژی-زا

  • بادام زمین یکی از غذاهای آلرژی زا:

یکی از خطرناک ترین نوع آلرژی، آلرژی کودک به بادام زمینی می باشد. این نوع مواد غذایی می تواند باعث ورم، ایجاد ناراحتی های پوستی و تنفسی شدید شود. به گفته پزشکان به مرور و با گذشت زمان این نوع حساسیت در فرد کمتر می شود اما از بین نمی رود.

  • سویا یکی از غذاهای آلرژی زا:

آلرژی به سویا علائم خفیفی دارد و می توان گفت این مواد غذایی خطری برای کودک ایجاد نمی کند و اصولا تا سن 10 سالگی در بدن کودک ماندگار می باشد.

 

در انتهای این مقاله شما را دعوت می کنیم سایت پیانو استایل را مشاهده کنید. والدین همیشه در تلاش هستند تا از فرزندان خود به خوبی نگه داری کنند به همین خاطر می توانید از سایت پیانو استایل دیدن کنید و بهترین برند لباس های بچه گانه را با قیمتی مناسب و کیفیتی بالا خریداری کنید تمام لباس های دخترانه و پسرانه از به روزترین مدل های روز دنیا می باشند که با بهترین پارچه ها و دوخت تولید می شوند.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *