مجله پیانو
مهد کودک

سن مناسب کودک برای ورود به مهد کودک

کودکان از سن 3 سالگی به بعد می توانند استقلال داشته باشند و باید روند برقراری روابط اجتماعی، داشتن استقلال، یادگیزی مهارت های اولیه و … را بیاموزد. اکثر کودکان در سنین 5 تا 6 سالگی آمادگی لازم را برای آموزش های لازم برای مهارت های علمی، ذهنی و جسمی را دارند و باید برای آموزش و فعالیت های یادگیری آماده به ورود باشند.

یکی از مهمترین مراحل برای رشد کودک، دادن آموزش های لازم برای تکامل او می باشد که مهد کودک می تواند بهترین گزینه برای رشد و تکامل او باشد. کودک در همه شرایط و مراحل زندگی نیاز به پشتیبانی والدین دارد بنابراین در هر شرایط و هر سنی کنار کودک خود باشید و او را حمایت کنید تا در نهایت به کودکی بالغ و با کفایت تبدیل شوند.

مهد کودک

سن مناسب و نامناسب کودک برای ورود به مهد کودک

همان طور که گفته شد بهترین سن ورود کودک به مهد می تواند از سن 5 سالگی به بالا باشد. کودک در این سن به راحتی آماده برای پذیرش آموزش های لازم می باشد. در اکثر مهد کودک ها درس های مختلف را به فرزند شما آموزش می دهند به همین دلیل باید کودک آمادگی ذهنی برای دریافت آن ها را داشته باشد.

برخی والدین تصور می کنند هر چه کودک زودتر به مهد کودک برود بهتر است و آموزش های بیشتری را کسب می کند در اینجا باید بگوییم تصور شما کاملا اشتباه است کودکان زیر سه سال نیازمند توجه و حمایت خانواده و والدین خود هستند و مربی مهد نمی تواند تمام توجه خودش را صرف فرزند شما بکند به همین دلیل روحیه کودک که در این سن بسیار آسیب پذیر می باشد لطمه می بیند به همین دلیل پیشنهاد می شود اگر مادری شاغل هستید او را نزد امین ترین فرد خانواده بگذارید مانند مادر بزرگ.

مهد کودک

مهارت های لازم برای فرستادن کودک به مهد

قبل از اینکه اقدام به فرستادن فرزند خود به مهد کودک را کنید بهتر است اقدامات و آموزش های اولیه ای به او بدهید. کودک باید تا حدی خودکفا باشد و توانایی انجام کارهای اولیه خود را داشته باشد. مهد کودک می تواند فرزند شما را برای ورود به پیش دبستانی آماده کند و در نهایت روزهای اول مدرسه ترسی از معلم و محیط مدرسه در او وجود نداشته باشد.

  • مراقبت از خود: 

کوک باید قبل از وارد شدن به محیط مهد کودک بتواند برخی از کارهای ضروری و اولیه خود را انجام دهد تا بتواند اینگونه از خود مراقبت کند مانند: تعویض لباس، غذا خوردن، دستشویی رفتن، حمام کردن و … زیرا مربی مهد فقط مختص به فرزند شما نیست و نمی تواند برای تمام کودکان این کارها را انجام دهد بنابراین بهتر است فرزند شما بتواند کارهای اولیه خود را انجام دهد.

  • برقراری ارتباط اجتماعی:

کودک باید به راحتی با افراد و کودکان دیگر ارتباط برقرار کند البته بهتر است به او خوب و بد هر چیزی را آموزش دهید تا بتواند افراد درست را برای دوستی و برقراری ارتباط انتخاب کند.

  • آمادگی برای دور شدن از والدین:

برخی کودکان از اینکه از مادر و پدر خود دور می شوند میترسند و دچار استرس و اضطراب می شوند. بهتر است کودک را از نظر عاطفی آماده کنید تا بتواند در ساعتی مشخص از والدین خود جدا شود. با تربیت کودک شجاع و نترس می توانید با خیالی آسوده او را به مهد بفرستید.

مهد کودک

  • انجام بازی های گروهی:

برخی کودکان که تک فرزند هستند نمی توانند به راحتی با کودکان دیگر ارتباط برقرار کنند بنابراین بهتر است قبل از هر چیزی به او آموزش های لازم برای برقراری و دوستی با کودکان دیگر را بدهید تا در مهدکودک بتوانند به راحتی با کودکان دیگر ارتباط گرفته و بازی های گروهی را انجام دهند.

  • توانایی دفاع از خود:

قبل از اینکه کودک خود را به مهد کودک بفرستید باید از این بابت که کودک می تواند با دیگران ارتباط بگیرد را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که فرزند شما می تواند از خود در برابر دیگرا دفاع کند و اگر در شرایط سختی قرار گرفت از افراد مورد اطمینان در خواست کمک کند.

اقدامات لازم برای فرستادن کودک به مهد

قبل از اینکه اقدام کنید تا کودکتان را به مهد کودک بفرستید بهتر است اقدامات لازم را انجام دهید تا مهد را به فرزند خود معرفی کنید و او را از بودن در این محیط راضی و آشنا کنید چرا که برخی کودکان برای ورود به کودکستان بسیار مقاومت می کنند زیرا این محیط برایشان قابل درک نیست و از آنجایی که والدینشان در آنجا حضور ندارند برایشان سخت است که ساعاتی را در این محیط سپری کنند.

مهد کودک

  • قبل از ورود کودک به مهد کودک او را با این محیط آشنا کنید.
  • تشویق کردن کودک و حمایت از او باعث می شود تا امنیت را پیدا کند.
  • قبل از هر اقدامی درباره مهد کودک و جو حاکم در آنجا با فرزند خود صحبت کنید.
  • کارها و تفریحاتی که قرار است در آن محیط انجام دهد را برایش بازگو کنید. بازی کردن، حضور کودکان دیگر، کتاب خواندن، موسیقی گوش دادن و …
  • بهتر است مهد کودک را خودتان به فرزندتان نشان دهید و با جاهای مختلف آنجا مانند اتاق بازی، اتاق خوراکی، دست شویی و … او را آشنا کنید.
  • بهتر است در مورد نگرانی هایی که برای کودک وجود دارد با او صحبت کنید و اجازه دهید وسایلی که به آن ها علاقه دارد را با خود داشته باشد اینگونه احساس امنیت میکند.
  • زمانی که تصمیم گرفتید کودک خود را به مهد کودک ببرید باید پای این تصمیم بایستید و اگر نارضایتی او را دیدید این مشکل را باید با آرامش حل کنید اما از رفتن او ناامید نشوید.
  • حتما در تایم مناسب و سر وقت او را ببرید و برگردانید اینگونه می داند که مهدکودک رفتن قانون دارد و به راحتی آن را میپذیرد و عادت می کند.
  • برگشت کودک از مهد را در تایم مناسبی قرار دهید تا همیشه سروقت برسید و او را منتظر نگذارید. کودکان به سرعت اعتماد خود را از دست می دهند و تصور می کنند او را فراموش کرده اید.
  • در مورد مسائل و اتفاقات مهد از کودک خود سوال کنید اما پافشاری نکنید. اجازه دهید کودک از مشکلاتی که در مهد کودک برایش به وجود می آید صحبت کند تا شما به راحتی او را هدایت و راهنمایی کنید.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *