مجله پیانو
خواسته های کودکان

برخورد با خواسته های کودکان + 3 ترفند

خواسته های کودکان در دو نوع دسته بندی می شود:1_ خواسته و طلب چیزهای مورد نیاز و مطلوب 2_ خواسته های نامطلوب

برای تمام پدر و مادرها پیش آمده در در مقابل خواسته های کودکان خود قرار گرفته اند اما آیا امکان برآورده کردن تمام خواسته های آن ها وجود دارد؟ آیا هر آنچه کودکان می خواهند منطقی و معقول می باشد؟ بسیاری از کودکان از سن 3 سالگی به بالا شروع می کنند به طلب چیزهایی که می خواهند اما برخی از آن ها معقول و قابل قبول است و برخی دیگر صحیح نمی باشد.

خواسته های کودکان

اکثر والدین در برابر خواسته های کودکان که از نظر آن ها قابل قبول نیست واکنش های منفی همراه با عصبانیت نشان می دهند اما بهتر است بدانید این فرصتی می باشد تا شما به برقراری ارتباط و مدیریت احساس میان خود و فرزندتان بپردازید و در این زمان نحوه برخورد شما در جریان شکل گیری شخصیت کودک می تواند بسیار موثر باشد.

بنابراین توجه داشته باشید که قبل از اینکه به خواسته های کودکان خود پاسخ دهید باید تمامی جوانب را بسنجید سپس اقدام به پذیرش و یا نپذیرفتن آن کنید. نحوه بیان شما بسیار موثر است تا کودک بتواند جواب شما را بپذیرد. با فکر کردن به خواسته های کودکان خود می توانید حس را به آن ها منتقل کنید که برای درخواست های آن ها ارزش و احترام قائل هستید بنابراین سعی کنید در مقابل خواسته ها و قبل از پاسخ دادن کمی فکر کنید سپس پاسخ خود را با دلیل به آن ها بگویید.

خواسته های کودکان

برای مثال: زمانی را صرف خرید لباس بچه گانه کرده اید و فرزند شما با سلیقه ی شخصی خود لباسی را انتخاب کرده است که از نظر شما قیمتی بالا دارد و یا جنسی بی کیفیت، بنابراین بهتر است قبل از اعلام نظر منفی خود دلایل را به خوبی برای او مطرح کنید و از او بخواهید انتخاب های خود را انجام دهد و اگر از دید شما درست نبود شما نظر خود را به او اعلام می کنید و بهترین را برای او فراهم خواهید کرد.

نحوه رفتار با خواسته های کودکان

رفتار مودبانه کودکان سرچشمه از برخورد شما دارد و اگر زمانی فرزند شما خواسته ی خود را به طور مودبانه ای بیان کرد در مقابل انتظار دارد شما نیز با احترام و دلایل کافی به او جواب بدهید با این کار کودک نیز تشویق می شود تا زین پس خواسته های معقول همراه با احترام داشته باشد. اما در مقابل کودکانی که با فریاد زدن و گریه خواسته های خود را مطرح می کنند باید ناشنوا باشید و از او بخواهید با لحنی آرام نیازش را مطرح کند تا شما به خواسته ی او جواب دهید.

خواسته های کودکان

مرحله ی بعدی گوش دادن به خواسته های کودکان می باشد شما باید با تمرکز کافی این کار را انجام دهید تا کودک متوجه توجه شما بشود در نتیجه اگر جواب منفی هم به او بدهید امکان پذیرش آن بسیار بالا می باشد. برخی از والدین همیشه تلاش می کنند تا خود را مدیر نشان دهند اما بهتر است بدانید این بزرگترین اشتباه شما است. اینکه کودک از پدر و مادر خود حساب ببرد درست است اما اینکه والدین خود را دوست بداند بهترین اتفاق ممکن است.

خواسته های کودکان

بنابراین تلاش کنید تا با فرزند خود همیشه یک دوست باشید و برای پاسخ به خواسته های کودکان خود با احترام و دلایل موجه با آن ها صحبت کنید تا متوجه شوند شما به صلاح آن ها تصمیم می گیرید و تنها خوبی آن ها را می خواهید. پرخاشگری در مقابل خواسته های کودکان تنها باعث ایجاد فاصله در روابط عاطفی خانواده می شود.

روش درست برخورد با کودکان در برابر خواسته های نامطلوب

خواسته های کودکان به عنوان عضوی از خانواده مهم بشمار می آیند اما این خواسته ها به دو دسته تقسیم می شوند: مهم و اولیه، خواسته های نامعقول

اما مهمترین چیز در مورد خواسته های نامعقول کودکان طرز رفتار و برخود والدین و افراد بزرگتر خانواده می باشد که تاثیر زیادی روی پذیر و شکل گیری برخورد کودک در مقابل پاسخ شما می باشد.

خواسته های کودکان

  • صحبت کردن در مورد خواسته های کودکان:

در مقابل پاسخ منفی، شما با لجبازی کودکان خود رو به رو خواهید شد. اکثر کودکان با شنیدن جواب منفی ناراحت و عصبی می شوند و واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند اما بهتر است زمانی که می خواهید با در خواست او مخالفت کنید دلیل محکم و منطقی را برای فرزند خود آماده کرده باشید. زمانی که شما فقط با نظر منفی به خواسته های او پاسخ دهید با لجبازی بیشتر او روبه رو خواهید شد بنابراین با آرامش هر چه تمام تر و با شفافیت به او در مورد جواب خود پاسخ دهید.

  • قاطعیت در تصمیم:

قبل از تصمیم گیری و مخالفت با فرزند خود به خوبی فکر کنید تا جواب قاطعی به او بدهید زیرا شما نباید پس از علام نظر منفی خود از تصمیمی که گرفته اید سرباز زنید. اگر این کار را انجام دهید کودک متوجه می شود که تصمیم گیری شما همیشه سست می باشد و می تواند با بحث و گیریه و لجبازی به خواسته های خود برسید. بهتر است والدین در خانواده اقتدار داشته باشند و با روابط محبت آمیز آن را به فرزندان خود نشان دهند و از همان کودکی به فرزندان خود بیاموزند که همه ی خواسته های آن ها نباید برآورده شوند.

خواسته های کودکان

  • تشویق کودک در برابر اطاعت از فرمان والدین:

زمانی که فرزند شما در مقابل پاسخ منفی شما به سرعت آن را میپذیرد باید مورد تشویق قرار بگیرد و از او با خوشحالی قدردانی کنید که متوجه صحبت شما شده است و آن را قبول کرده است.

والدین بهتر است بدانند که نباید به خواسته های کودکان خود مدام پاسخ منفی دهند بهتر است از این کلمه تنها در مقابل خواسته های غیر معقول استفاده شود تا تاثیر گذار باشد. سعی کنید قوانین و مقررات خاص خود را بیان کنید تا نیازی نباشد کودک شما مدام با این پاسخ رو به رو شود. کودکانی که در کودکی هر چه را که می خواستند برای آن ها محیا بوده است در بزرگسالی نمی توانند در مقابل واکنش های جامعه ایستادگی داشته باشند.

خواسته های کودکان

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *