مجله پیانو
حمام کردن کودکان

آموزش حمام کردن کودکان

حمام کردن کودکان یکی از لذت بخش ترین کارها برای والدین می باشد. اما زمانی که کودک به سن معینی رسید باشد به او حمام کردن را آموزش داد. اما گاهی برخی کودکان علاقه ای به حمام کردن ندارند به همین دلیل این کار برای والدین کمی دشوار می شود. اگر فرزند شما به سنی رسیده است که می خواهید حمام کردن را به او آموزش دهید بهتر است راه درستی را انتخاب کنید و از تنبیه و دعوا کردن کودک دوری کنید این کار تنها باعث می شود حمام کردن کودکان برایشان سخت و ناراحت کننده باشد.

سنی که کودک باید به تنهایی حمام کند و آن را به خوبی آموزش ببیند 6 سالگی می باشد در این سن کودک باید کارهای شست و شوی خود را به تنهایی انجام دهد اما توجه داشته باشید که نباید او را تنها رها کنید بلکه کنار او باشید و اجازه دهید تا خودش کارهای شست و شو را انجام دهد و به تدریج و زمانی که مطمئن شدید به تنهایی می تواند از پس کار خود بر بیایید اجازه دهید حمام کردن را به تنهایی انجام دهد. برای این کار سن 8 سالگی بهترین زمان است البته باز هم نظارت والدین نیاز و ضروری می باشد.

حمام کردن کودکان

اگر فرزند شما علاقه ای به حمام کردن ندارد می توانید روش هایی را انتخاب کنید تا او را علاقه مند به حمام و پاکیزگی کنید. روش های زیادی هستند که حمام را برای کودک لذت بخش می کنند مانند نشستن در وان حمام و استفاده از اسباب بازی هایی که می تواند در حمام استفاده کند. این روزها کتاب داستان هایی آمده اند که می توانید در حمام آن ها را ببرید و مناسب همین کار می باشند با داستان های جذاب و آموزنده. همان طور که می دانید کتاب خواندن کودکان راهی است برای آموزش دادن به کودکان.

روش های آموزش حمام کردن کودکان

همان طور که گفته شد از سن 6 سالگی باید به کودک خود حمام کردن را آموزش دهید و اما توجه داشته باشید که هیچ گاه کودک خود را در حمام تنها رها نکنید. از سن 5 سالگی بهتر است که هر کودکی با والد همجنس خود به حمام برود چراکه در این سن کودک کاملا به دنیا دید بازی پیدا کرده است.

  • قبل از شروع هر کاری اول باید با کودک خود در مورد اینکه چرا باید آن کار انجام شود صحبت کنید و سپس مزایای مستقل شدن در کارهایش را برایش بگویید. حمام کردن کودکان برای برخی از آن ها کمی ترسناک به نظر می اید سعی کنید ترس او را از بین ببرید.
  • بهترین گزینه برای لذت بخش کردن حمام استفاده از برخی اسباب بازی ها می باشد مثلا می توانید از او بخواهید که اسباب بازی های مورد علاقه ی خود را به حمام ببرد و آن ها را تمیز بشورد. البته اسباب بازی هایی را انتخاب کند که مناسب حمام هستند.

حمام کردن کودکان

  • وان حمام وسیله ای است که هر کسی علاقه دارد درون آن ساعتی را بنشیند حتی بزرگسالان، بنابراین می توانید قبل از ورود کودک به حمام آن را با آب گرم پر کنید و اجازه دهید کودک در آن بازی کند. توجه داشته باشید که بدن کودکان بسیار حساس می باشد در نتیجه، وان حمام را تمیز بشویید و محیط آن را برای ورود کودک آماده و گرم کنید.
  • بدن کودک را به آرامی بشویید. برخی کودکان پوستی بسیار حساس دارند و لیف کشیدن باعث سوزش پوست آن ها می شود و همین موضوع باعث می شود کودک به شدت از حمام کردن بی زار شود بنابراین می توانید با دست و شامپو بچه گانه بدن کودک را بشویید و اجازه دهید کف را خودش به بدنش بزند.
  • به هنگام خرید لوازم بهداشتی کودک اجازه دهید رنگ، مدل و نوع شامپو را خود کودک انتخاب کند چرا که برخی کودکان به شدت حس ناخوشایندی از شستن سر با شامپو می گیرند اما زمانی که خودشان انتخاب کنند راحت تر می توانند با این موضوع کنار بیایند. حتی می توانید به فرزند خود اجازه دهید تا خودش شامپو را روی سرش بریزد.
  • وسایل حمام را مناسب کودک خریداری کنید بهتر است اجازه دهید خود وسایل حمام را انتخاب کند مثلا وان های حمامی که به شکل فیل هستند جاصابونی شبیه به اردک و …
  • کتاب های اموزشی و داستانی مناسب حمام که ضد آب می باشند گزینه ای خوب برای سرگرمی آن ها می باشد و باعث می شود حمامی لذت بخش داشته باشند.
  • بهترین کار زمان آب کشی او این است که در آخر کمی آب سرد روی مچ پاهای کودک بریزید با این کار باعث می شوید تا دمای بدن او کاهش پیدا کند.
  • با استفاده از حوله حمام بچه گانه ای نرم و سبک او را خشک کنید و بعد از حمام حتما بدن و سر کودک را با سشوار حسابی خشک کنید.

حمام کردن کودکان

عواملی که باعث مقاومت حمام کردن کودکان می شود

برخی عوامل هستند که دید والدین پنهان می باشند اما باعث ایجاد دلهره و ترس در کودکان می شوند به همین دلیل است که برای اکثر کودکان حمام کردن ترسناک به نظر می آید.

  • حمام کردن کودکان باعث می شود تمام حواس آن ها تحریک شود مثلا با صدای شرشر آب، کیف کشیدن روی پوست آن ها، بوی شامپو و صابون، ریختن آب گرم روی بدن آن ها و… این عوامل باعث می شود تا کودک حس ترس و دلهره داشته باشد.
  • سعی کنید تا حد نرمالی حمام را برای کودک رنگی کنید گاهی همین موارد زمانی که زیاد استفاده می شود برای ان ها عصبی کننده می باشد.
  • برخی کودکان به بوی شامپو و صابون حساسیت دارند و همین مورد باعث اذیت و آزار آن ها می شود در نتیجه می توانید از بوگیر بینی برای آن ها استفاده کنید.
  • صدای فرآیند حمام برخی کودکان را کلافه و خشمگین می کند این مورد برای کودکان پرخاشگر بیشتر صدق می کند.
  • برخی از موادهای شوینده باعث مشکلات چشمی کودکان می شود مانند سوزش، خارش، قرمزی و … که همین موضوع باعث ناراحتی کودکان می شود.
  • ترس از آب یکی دیگر از گزینه هایی است که باعث مقاومت کودک در برابر حمام کردن می شود به همین دلیل مراعات کودک را کنید و از پاشیدن آب به روی کودک یا به زور نگه داشتن او زیر دوش آب و … خودداری کنید.

حمام کردن کودکان

  • شستن سر کودک یکی دیگر از عواملی است که حمام کردن را برای آن ها سخت می کند از اینکه آب به صورتشان بریزد از کفی که به چشم ها و دهانش برود و… به همین دلیل کف زیاد روی سر کودک نریزید و آب را با فشار روی او نریزید.
  • توجه داشته باشید که هفته ای دو بار می تواند برای حمام کردن کودکان متعادل باشد. به هنگام خرید لباس بچه گانه توجه داشته باشید که بهتر است لباس های راحت و گرم برای او خریداری کنید مخصوصا در فصل زمستان که بعد از حمام حسابی بدن آن ها را متعادل نگه دارید تا همیشه سلامت بمانند.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *